Øhop og vandring på de græske Kyklader
Typisk græsk kirke i Firostefani på Santorini

Vandring er måske ikke noget, man forbinder så meget med Grækenland, men det kan man roligt begynde på! Der er masser af vandrestier både på fastlandet og på de mange græske øer, og de er både velafmærkede og spektakulære. Der er ikke mange steder, hvor man så let kan kombinere vandring med øhop, som man kan i Grækenland, og det er altså en kombination, der på det allervarmeste kan anbefales, og som gør landet til en helt unik vandredestination. De bedste årstider at vandre i Grækenland på er i løbet af foråret eller efteråret, da man på den måde både undgår sommerens ekstreme varme og overturisme.

På en kold og regnvåd oktoberdag tog vi flyet til Athen og begav os på et græsk vandreeventyr, der bød på øhop mellem Santorini, Amorgos og Naxos, bestigning af Kykladernes højeste bjerg, charmerende landsbyer, postkortværdige panoramaudsigter, smukke strande med krystalklart vand, oldtidsruiner, lækker, lækker mad og masser af katte! Læs med her. 🙂

DAG 1: Ankomst til Santorini

Vi fløj fra København til Athen. Fra lufthavnen i Athen tog vi en direkte bus til havnebyen Piræus, hvorfra færgerne til alle de græske øer afgår. Vi havde en overnatning i Piræus, inden vi tidligt næste morgen steg ombord på en af de små hurtige færger fra selskabet Seajets – jeg vil dog anbefale, at man sejler med selskabet Blue Star Ferries, hvis færger godt nok er et par timer langsommere, men til gengæld meget større med flere restauranter, siddepladser, udendørsområder og mindre risiko for at blive søsyg. Omkring kl. 13 ankom vi til Santorini og tog den lokale bus (meget billig) til hovedbyen Fira. Her indlogerede vi os på vores hotel, fik en hurtig gyros og begav os ud på turens første vandring. Den gik fra Fira gennem de hyggelige byer Firostefani og Imerovigli og hele vejen langs kanten af calderaen (vulkansk indsynkningsstruktur) til Oia på øens nordlige spids. En fantastisk flot tur blandt hvidkalkede huse, kirker med kupler, der havde samme dybblå farve som himlen og havet og utrolige udsigter over calderaen, havet og de nærliggende øer – som at vandre i et postkort! Byerne – især Oia – var meget turistede, men resten af ruten havde vi stort set for os selv. Fra Oia tog vi en lokal bus tilbage til Firostefani, hvorfra vi overværede en spektakulær solnedgang, der blev efterfulgt af en lækker middag på en hyggelig restaurant med traditionel, græsk mad.

Denne vandretur er en del af turen Santorini og Naxos.

Udsigt over calderaen fra Firostefani og en af Santorinis mange smukke blåkuplede kirker. Der er i øvrigt flere hundrede kirker på Santorini!

DAG 2: Fra Santorini til Amorgos

Denne dag sejlede vi fra Santorini til Amorgos. Vi ankom til havnebyen Katapola omkring kl. 14:30 og fik en god frokost på en af de mange restauranter langs havnefronten. Bagefter tog vi en taxa (den lokale bus går kun i højsæsonen) til øens anden havneby Aegiali længere nordpå. Her tjekkede vi ind på vores hotel, slappede lidt af og så en fantastisk solnedgang. Bagefter fandt vi en god lokal restaurant, hvor vi fik friskfanget fisk efterfulgt af baklava og græsk kaffe.

Solnedgang set fra havnen i Aegiali på Amorgos. I forgrunden ses en af byens mange katte, som de lokale sørger for at fodre.

DAG 3: Rundvandring fra Aegiali

Vi trak tiden lidt i dag i håbet om, at det ville klare op i løbet af formiddagen. Det skete dog ikke, så vi besluttede os til sidst for bare at komme af sted. Vi startede fra Aegiali, og første stop var Langada, der siges at være den længste landsby landsby i Grækenland. Man kunne da også blive ved og ved at gå op ad trapper og smågader. Meget hyggelig lille by, hvor de stadig benytter æsler til at transportere tunge ting. Herefter kom vi til den mere eller mindre forladte by Stroumbos, hvorfra der var en fin udsigt tilbage over Langada. Herfra gik det videre blandt oliventræer og duftende krydderurter til vi nåede Tholonia. Her spiste vi frokost med et engelsk par, vi mødte på vejen, og fik som sædvanlig selskab af et par katte. Frokosten smagte fantastisk efter vandringen (gå ikke glip af fava – en slags græsk humus). Efter frokosten gik det nedad hele vejen tilbage til Aegiali, og solen brød endelig spektakulært igennem skyerne. Eftermiddagen gik med et skønt havbad efterfulgt af endnu en dejlig middag på restauranten fra aftenen før.

Denne vandretur er en del af turen Naxos og De Små Kyklader.

På vej ned mod havnebyen Aegiali på Amorgos, hvor solen pludselig er brudt igennem skydækket og gør landskabet ekstra dramatisk.

DAG 4: Fra Chora til Aegiali via Hozoviotissa-klostret

Denne dag ringede vækkeuret, før det var blevet lyst! Vi skulle nemlig sammen med byens skolebørn nå den lokale skolebus kl. 7:30 til hovedbyen Chora. Da vi nåede Chora, var solen på vej op, og vi fandt en lille café tæt ved skolen, hvor vi fik en kop kaffe. Herefter begav vi os af sted på dagens vandring, og der gik ikke længe, før vi nåede dagens højdepunkt: det berømte kloster Hozoviotissa, der klynger sig til havklipperne som en rur – det er et helt unikt og spektakulært syn! Ved indgangen til klostret kan man låne bukser og kjoler, da det ikke er tilladt at have bare ben og skuldre. Vi blev budt velkommen og vist rundt, og bagefter fik vi serveret en lille likør i et hyggeligt opholdsrum. Resten af vandreturen gik oppe i højderne i et meget stenet og indimellem øde landskab med skønne udsigter over havet. Man følte sig dog aldrig alene, for det vrimlede med geder. På et tidspunkt nåede vi en fin lille kirke med en helt enestående udsigt over omgivelserne og havet. Kort efter gik det gradvist nedad til landsbyen Apano Potamos, som ligger lige oven over Aegiali, hvor vi spiste en sen frokost.

Denne vandretur er en del af turen Naxos og De Små Kyklader.

Det berømte kloster Hozoviotissa, der er et af de ældste i Grækenland, huser i dag kun tre munke. Det er gratis at kigge indenfor.

DAG 5: Fra Amorgos til Naxos og kystvandring fra Pyrgakli til Prokopios

En endnu tidligere start end dagen før! Vi skulle nemlig nå færgen fra Amorgos til Naxos kl. 7. Fra færgen så vi en smuk solopgang, og kl. 9 gik vi i land på Naxos, hvor vi blev hentet af vores flinke hotelvært. Det vrimler med gode vandrestier på Naxos – især i øens bjergrige midte, men vi besluttede os for at starte med en kystvandring. Vi tog derfor en taxa til stranden Pyrgaki på den sydvestlige del af øen. Da det var uden for sæson, havde vi alle de fuldstændig fantastiske strande stort set for os selv! Der var ikke én decideret sti, vi fulgte; nogle gange gik vi på stranden og andre gange på stier og klipper højere oppe. Det var en utrolig smuk tur under en skyfri himmel, og vandet var stadig dejlig varmt, så vi fik os også en dukkert på vejen i det krystalklare vand. Efterhånden som vi kom længere nord på, begyndte der at dukke flere restauranter og hoteller op, men stort set alt var lukket. Først lidt før Agia Anna var der liv at spore. Vi gik hele vejen til Agios Prokopios, hvor vi spiste tidlig aftensmad og så solnedgangen, inden vi tog bussen tilbage til Naxos (hovedbyen har samme navn som selve øen). Lokale busser kører normalt forholdsvis ofte mellem Naxos og strandene syd for byen, så det er muligt at tilpasse længden af turen, som det passer én. Hvis det er uden for sæson, er det dog en god ide, at tjekke bustiderne på forhånd, da de ikke går nær så ofte!

Denne vandretur er en del af turen Naxos og De Små Kyklader og Santorini og Naxos.

Kystvandring på Naxos langs smukke, brede sandstrande og vand i utallige blå nuancer.
Den store marmorport Portara er symbolet på Naxos. Det er den eneste rest af et ufærdigt Apollon-tempel fra 530 f.Kr.

DAG 6: Fra Apeiranthos til Chalki via Fanari og Moni

Efter en lækker morgenmad tog vi kl. 9:30 bussen til den hyggelige by Apeiranthos, som var udgangspunktet for dagens rute. Byen ligger for foden af bjerget Fanari (883 m), som var vores første mål. Billedet nedenfor er taget fra toppen af Fanari, hvor man kan besøge et lille kapel og nyde en fantastisk panoramaudsigt over det omkringliggende bjergrige landskab. Over vores hoveder cirklede kæmpestore gåsegribbe (med vingefang på op til 270 cm) – et imponerende syn! Fra Fanari gik det gradvist nedad med smukke udsyn over Tragaia-dalen til vi nåede den søvnige lille landsby Moni. Her spiste vi en skøn frokost og nød livet på en terrasse med panoramaudsigt. Kort efter Moni kom vi til kirken Panaghia Drossiani fra slutningen af det 6. århundrede, hvilket gør den til en af de ældste på Naxos. En ældre kvinde, der ikke talte et ord engelsk, viste os rundt i den fine, gamle kirke. Vi kom forbi flere gamle kirker, gik i et frodigt område langs en å og nåede til sidst rutens mål Chalki. En særdeles hyggelig lille by med en afslappet atmosfære og charmerende caféer. Kl. 16:30 tog vi bussen tilbage til Naxos, og gik op til den store karakteristiske marmorport Portara, hvor vi fik en drink og så solnedgangen.

På toppen af bjerget Fanari er der en lille kirke og en vidunderlig udsigt. Man kan ofte være heldig at se store gåsegribbe svæve i luften oven over bjerget.

DAG 7: Rundtur fra Filoti via Zas

Denne dag bød på turens kongeetape: bestigning af Kykladernes højeste bjerg Zas (1.004 m), hvor Zeus ifølge sagn tilbragte en del af sine unge år og fik sin tordenkile. Vi startede ud fra byen Filoti, hvorfra det gradvist gik stejlere og stejlere opad hele vejen til toppen af Zas. På vejen op passerede vi Zas-hulen, hvor man kan se stalagmitter. Der var dog både mørkt og glat i hulen, så vi bevægede os ikke så dybt ind. Jo tættere vi kom på toppen, jo stejlere blev det, og man skulle hele tiden holde udkig efter stenter, da der ikke var en tydelig sti. Udsigten blev naturligvis også mere og mere storslået og kulminerede i fuld panorama, da vi med stor tilfredsstillelse til følge nåede toppen. Det var alle anstrengelser værd! Vi fulgte en sti ned ad den anden side af bjerget tilbage til Filoti. Det var en let og behagelig nedstigning med fine udsigter hele vejen. Vi spiste frokost i Filoti, og tog bussen (hvor vi fik os en lille lur) tilbage til Naxos. Inden aftensmad gik vi en tur i den labyrintiske gamle bydel, hvor vi også endte med at finde en hyggelig restaurant.

Efter en hård opstigning nåede vi endelig toppen af Zas (1.004 m), som er Kykladernes højeste bjerg. Det var en stor tilfredsstillelse, og hvilken udsigt!
Det smukke bjergrige landskab omkring Zas.

DAG 8: Fra Naxos til Athen

Så blev det tid til at sige farvel til Naxos og sætte kurs tilbage mod Athen, hvor vi havde en sidste overnatning, inden hjemturen til Danmark. Himlen var skyfri under hele den dejlige sejlads med Blue Star Ferries fra Naxos til Piræus. Fra Piræus tog vi metroen til centrum af Athen, fik indlogeret os på vores overnatningssted og så solnedgangen på en klippe ved siden af Akropolis. Derefter slentrede vi rundt i Athens livlige gader. Næste morgen stod vi klar foran billetkontoret ved Akropolis, da det åbnede, så vi kunne nå op på den legendariske klippe og se de berømte ruiner, inden vi skulle med flyet hjem til København. Selvom jeg fandt ud af, at der var visse huller i min hukommelse om det, jeg i sin tid havde lært i oldtidskundskab, var det en stor oplevelse og en passende afslutning på en fantastisk vandreferie!

Det berømte Parthenon-tempel på toppen af Akropolis i Athen. Byggeriet blev påbegyndt i 447 f.Kr. og stod færdigt i 438 f.Kr.