Vandring på minikontinentet Korsika

I juli vandrede vi på Korsika, der ikke uden grund har fået tilnavnet ‘skønhedens ø’, og som på grund af sin mangfoldige natur ofte bliver beskrevet som et ‘minikontinent’. Vandremæssigt er Korsika først og fremmest kendt for den berømte og berygtede GR20, der siges at være den smukkeste, men hårdeste af GR-ruterne. Øen har dog masser af andre fabelagtige vandreruter, der er lidt mere humane og stadig bjergtagende smukke. En af disse er ruten Mare a Mare Nord, der som navnet antyder går fra kyst til kyst i den nordlige del af Korsika. Det er en lang rute på 17 etaper, men man kan sagtens nøjes med at gå noget af ruten, som vi gjorde.

Korsika er faktisk spækket med vandrestier, så nærmest uanset hvor på øen, man slår sig ned, vil der være mulighed for at vandre. Vi havde to overnatninger i bjergbyen Corte og tre overnatninger i kystbyen Calvi, og fra begge steder er der herlige vandreruter med skønne, skønne udsigter.

DAG 1: Ankomst til Corte

Vi sejlede fra Toulon til Bastia, hvilket tog 10 timer. Vi stævnede ud fra Toulon kl. 21 og var fremme i Bastia kl. 7. Det var en skøn tur, som startede med en flot solnedgang. Vi havde bestilt en kahyt, som var overraskende stor med eget toilet og bad. Vi blev vugget blidt i søvn og sov fantastisk! Fra havnebyen Bastia tog vi toget til bjergbyen Corte med det karakteristiske gamle citadel, der ligger dramatisk på en klippe oven over byen.

Corte
Corte var engang Korsikas hovedstad. I byen finder man øens eneste universitet, og så er den et mekka for vandrere.

DAG 2: Gennem Tavignano-kløften

Vores første vandredag på Korsika gik ind i hjertet af Tavignano-kløften, der ligger lige uden for Corte, og som er meget smuk med dramatiske bjerge på begge sider af kløften. Vi gik på en fin gammel muldyrsti og havde flotte udsigter hele vejen. Det er en populær rute, og vi mødte mange undervejs, inklusiv en del børnefamilier. Efter ca. 6 km vendte vi om og gik tilbage ad samme vej, som vi var kommet, men nu med flotte udsigter over Corte. Virkelig dejlig tur!

Tavignano-kløften
En af de mange fantastiske udsigter på ruten gennem Tavignano-kløften.

Ovenstående vandretur er en del af turen Korsikanske kontraster.

DAG 3: Fra Corte gennem Scala Santa Regina-kløften til Calacuccia

Efter morgenmad fik vi et lift til starten af dagens rute, der gik gennem Scala Santa Regina-kløften. Det var en forholdsvis hård dag med stærk sol i et stenet bjergterræn. I modsætning til dagen før mødte vi ingen andre vandrere på denne rute, og man følte sig langt fra civilisationen. Det barske terræn bød på dramatiske udsigter, og vi så en del rovfugle cirkle omkring oven over os. Om eftermiddagen ankom vi til den hyggelige lille by Calacuccia, der ligger ved søen af samme navn. Her fik vi en lækker korsikansk middag på en lokal restaurant.

Scala Santa Regina
Fra den sidste del af ruten gennem Scala Santa Regina.

DAG 4: Fra Calacuccia til Col de Verghio

Første del af dagens rute gik langs den fine sø Lac de Calacuccia. Herefter gennem en smuk dal med flotte bjergudsigter efterfulgt af et stykke gennem skov. Vi kom forbi flere floder og små vandfald og sad på nogle sten og spiste frokost med fødderne i det kølige vand. Den sidste del af ruten smelter sammen med GR20, så vi kan nu sige, at vi har vandret på GR20! 🙂 Vores overnatningssted var det hyggelige Hôtel Castel de Vergio.

Calacuccia til Col de Verghio
Søen Lac de Calacuccia lige uden for den lille by Calacuccia.

DAG 5: Fra Col de Verghio til Evisa

Denne dags vandring gik gennem den klippefyldte Aïtone-skov. Her var der gode udsigter til de omkringliggende skovbeklædte bjerge, og vi kom også forbi en del floder og vandløb. Som det ses af nedenstående billede, mødte vi også en del grise på ruten, som ikke lod sig genere af hverken vandrere eller biler! Til sidst nåede vi den kønne bjergby Evisa, hvorfra man kunne skimte havet i baggrunden.

Grise på vej mod Evisa
Det vrimler med fritgående grise på Korsika! Kort efter jeg tog dette billede, kom der to biler, men det var grisefamilien her helt ligeglade med.

Evisa
Smukke Evisa.

DAG 6: Fra Evisa til Porto

Det første stykke af ruten fra Evisa gik nedad langs zigzag-stier, der syntes at fortsætte i en uendelighed. Herefter nåede vi en flot gammel bro over en flod, hvor der blev både badet og solbadet. Vi gik langs floden et godt stykke tid, og ved frokosttid nåede vi den kønne lille bjergby Ota. Her spiste vi frokost på en restaurant med en storslået udsigt over dalen og bjergene i baggrunden. Bagefter tog vi den lokale bus ned til kystbyen Porto. Her indlogerede vi os lidt uden for byen på et virkelig dejligt hotel, der havde en have med eksotiske blomster og en fantastisk ‘infinity pool’. Om aftenen gik vi ind til byen, hvor vi spiste aftensmad. Bagefter gik vi ned til stranden og nød den mest fantastiske solnedgang. Fem stjerner til Porto!

Solnedgang i Porto
Afslapning på stranden i Porto efter dagens vandring til en fuldstændig fantastisk solnedgang!

Ovenstående 4 vandreture er en del af turen Korsika: Mare a Mare Nord.

DAG 7: Fra Porto til Calvi

Dette var en transportetape, og derfor var der ikke tid til vandring. Vi tog bussen fra Porto til Calvi, hvilket tog ca. 2½ time. Efter at have indlogeret os på vores hotel gik vi en tur for at udforske Calvi. Her var mange flere turister, end vi havde set noget andet sted på øen, men byen har også nogle virkelig gode strande med fint sand og krystalklart vand. Der var masser af restauranter og spændende butikker i byen, som domineres af det gamle citadel, der er meget charmerende med labyrintiske gader. Aftensmaden og en kølig karaffel hvidvin blev indtaget på en restaurant på stranden tæt ved vores hotel.

Calvi
Calvi har en hyggelig gammel bydel og nogle fremragende strande med krystalklart vand.

DAG 8: Vandring langs kysten til Revellata-fyrtårnet

Dette var en virkelig dejlig kysttur fra Calvi og langs halvøen til venstre for byen. Endemålet var fyrtårnet La Revellata på spidsen af halvøen. Hele vejen går man langs vandet, og der er talrige muligheder for at stoppe op og tage sig en dukkert i det lækre, klare vand, hvilket er herligt på en varm dag! Man kan enten gå samme vej tilbage, som man kom, eller man kan gå via den anden side af halvøen og på den måde forlænge turen lidt. På hjemvejen er der fine udsigter over Calvi. Ruten er forholdvis flad, så alle kan være med.

Udsigt til Revellata-fyrtårnet
Kystvandring til Revellata-fyrtårnet. Billedet er taget efter en skøn dukkert.

DAG 9: Bestigning af Capu di a Veta og tilbage til Calvi via Notre Dame de la Serra

Vores sidste vandredag var så absolut den hårdeste. Ikke fordi ruten var specielt lang, men fordi den startede med en opstigning, der virkelig sagde spar to! Vi besteg bjerget Capu di a Veta, som ligger omme bag ved Calvi med et kors på toppen. Opstigningen var stejl, men udsigten fra toppen var det hele værd. Til den ene side kiggede man ud over et hav af bjerge, og til den anden side kunne man se Calvi og halvøen, vi vandrede på dagen før. Vi spiste vores frokost på en bænk under det store kors. Herefter fulgte en stejl nedstigning, der til sidst fladede ud, men fortsatte nedad. Efter et stykke tid nåede vi kirken Notre Dame de la Serra, hvorfra der er flotte udsigter over Calvi og havet. Hvis ikke man har mod på den stejle opstigning til Capu di a Veta, kan man vandre op og nyde udsigten fra Notre Dame de la Serra i stedet. Til sidst var vi tilbage i Calvi, hvor vi hoppede i vandet og dasede på stranden, inden det blev tid til et bad og aftensmad. Dagen efter gik turen til Bastia, hvor vi havde en sidste overnatning, inden vi fløj tilbage til Danmark.

Toppen af Capu di a Veta
Endelig nåede vi toppen af Capu di a Veta! Udsigten over bjergene til den ene side …

Toppen af Capu di a Veta og udsigt over Calvi-bugten
… og udsigten over Calvi og havet til den anden side.

Ovenstående 2 vandreture er en del af turen Korsikanske kontraster.